هوا فضا

تحقیق در سیاره ها

هوا فضا

تحقیق در سیاره ها

تحقیقات فضایی در ایران

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تیره‌ترین ماده روی زمین چیست؟

ماده‌ای که 99.970 درصد نور را جذب می‌کند، به عنوان تیره‌ترین ماده روی زمین پوششی ایده‌آل برای صفحات خورشیدی است. این ماده درحقیقت جنگلی از نانولوله‌های کربنی است که به طور عمودی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

 

محمود حاج‌زمان: شاید اگر مجموعه فانتزی سه‌گانه «نیروی اهریمنی‌اش» را خوانده باشید یا با کتاب بهشت گمشده آشنایی داشته باشید، ایده مواد تاریک موضوعی آشنا برای شما به نظر رسد. متاسفانه در دنیای واقعی، این مواد تیره برای خلق دنیاهای بیشتر استفاده نمی‌شوند، اما می‌توانند کمک کنند تا همین یک دنیایی را که داریم حفظ کنیم. نانولوله‌های کربنی که به طور عمودی آرایش یافته‌اند (VACNT)، تیره‌ترین ماده شناخته شده جهان را به وجود می‌آورند که توسط محققان موسسه پلی‌تکنیک رنسلر در سال 2007/1386 ساخته شده‌اند. با توانایی جذب 99.970 درصد نور، VACNT کاربرد مهمی در تحقیقات مربوط به انرژی خورشیدی دارد. برای مثال، این ماده می‌تواند برای بهبود راندمان صفحات خورشیدی استفاده شود.

  • رحیم نوذری
  • ۰
  • ۰

چرا باید ساعت‌هایمان را یک ساعت به جلو بکشیم؟

کشور ایران در عرض‌های جغرافیایی میانی واقع شده و تغییرات طول شبانه‌روز در طول سال قابل توجه است. به همین دلیل و برای استفاده بیشتر از روشنایی روز، در فصل‌های بهار و تابستان ساعت رسمی را 1 ساعت به جلو می‌کشند.

ذوالفقار دانشی: طبق قانون، هر سال در نیمه‌شب اول فروردین ساعت رسمی کشور یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در نیمه‌شب آخر تابستان دوباره به وضعیت قبل برمی‌گردد. اگر به کامپیوتر، لپ‌تاپ، موبایل و دیگر تجهیزات الکترونیکی خود دقت کرده باشید، متوجه شده‌اید که ساعت آن‌ها از یک‌شنبه گذشته 1 ساعت جلو رفته است. اما اصلا چرا باید ساعت‌ها را تغییر داد، چرا زمان این تغییرات در نقاط مختلف زمین متغیر است و چرا در برخی کشورها این تغییرات اعمال نمی‌شود؟

 

تغییرات شب و روز
مسیر ظاهری حرکت خورشید در آسمان طوری است که در نیمه اول سال، خورشید بالاتر از استوای آسمان حرکت می‌کند و به قطب شمال سماوی نزدیک‌تر می‌شود و در نیمه دوم، خورشید به پایین استوای سماوی می‌آید و به قطب جنوب سماوی نزدیک‌تر می‌شود.

  • رحیم نوذری
  • ۰
  • ۰

مریخ‌نورد اینسایت از آغاز تا پرتاب

آخرین پروژه ناسا امریکا در مسیر سفر به سیاره سرخ بهرام چند روز پیش آغاز شد. کاوشگر جدید قرار است در مورد لرزه‌های مریخ و بخش‌های درونی سیاره اطلاعاتی جمع‌آوری

کند.

چند روز پیش شاهد یک رویداد مهم در عرصه‌ی فعالیت‌های فضایی و تلاش جاه‌طلبانه‌ی ناسا برای دستیابی به مریخ بودیم: فضاپیمای اینسایت ناسا در صبحگاه روز پنجم ماه می (شنبه ۱۵ اردیبهشت) به وقت کالیفرنیا، سفر خود به مقصد مریخ را آغاز کرد؛ سفری ۶ ماهه برای پرده برداشتن از برخی رازهای سیاره‌ی سرخ.

راکت اطلس ۵ در ساعت ۷ و ۵ دقیقه صبح به‌ وقت شرق آمریکا، از محیط مه‌آلود پایگاه نیروی هوایی فاندنبرگ به آسمان پرتاب شد. افراد سحرخیز در لس آنجلس و سن‌دیگو این شانس را داشتند که مسیر سرخ و کمانی‌شکل این پرتاب را در آسمان شهرشان مشاهده کنند.  برپایه‌ی زمان‌بندی‌، اینسایت در روز ۲۶ ماه نوامبر سال جاری میلادی در سطح سیاره بهرام فرود خواهد آمد.

  • رحیم نوذری
  • ۰
  • ۰

یک تور سیاحتی استثنایی به درون ذره کوب بزرگ هادرون

اواخر سال 1391 بود که خبر دادیم برخورددهنده بزرگ هادرونی (LHC) در خوابی دو ساله فرورفته تا تعمیر و به روز رسانی شود. قرار است این فرآیند تا سال 2015 ادامه پیدا کند و مهندسین اطمینان حاصل کنند که پس از آن، LHC قادر است بدون وقفه در خدمت دانشمندان باشد.

اما اگر دلتان می خواهد به درون این پایگاه بزرگ علمی و محل تولد اینترنت سری بزنید، در ادامه مطلب با نارنجی همراه باشید.
 

 

02_verge_super_wide.jpg

وقتی از تراموا پیاده شدید، اولین چیزی که خوشامد می گوید یک گنبد بزرگ است که "گوی علم و نوآوری" نام دارد. نقشی که ایفا می کند، میزبانی از بازدیدکنندگان برای آشنایی با تحقیقاتی است که در سرن صورت گرفته. هر چند ممکن است فکر کنید که رنگ این گنبد به خاطر زنگار فلز این طوری است، اما در اصل گوی علم و نوآوری از الوار ساخته شده.

  • رحیم نوذری
  • ۰
  • ۰

ادعای سقوط شهابسنگ در قائم‌شهر

شهاب‌سنگ البرز

"مناطقی در آوج، ابهر در استان زنجان و همچنین مجیدآباد و نظرآباد از برخورد شهاب‌سنگ با زمین دچار آسیب شده‌اند".

"سنگ نورانی در حوالی میدان آزادی تهران سقوط کرد".

شهاب‌سنگ‌ها قطعه جامدی از بقایای به جای مانده از جرم‌هایی مانند دنباله‌دارها، سیارک‌ها یا شهاب‌واره‌ها هستند که توانسته‌اند پس از گذر از اتمسفر و تحمل تأثیر آن، بر روی سطح زمین سقوط کنند. هنگامی که جرمی به جو وارد می‌شود، عوامل گوناگونی مانند اصطکاک، فشار و تعامل شیمیایی با گازهای اتمسفری باعث گرم شدن جرم و انتشار آن انرژی می‌شوند. سپس به یک شهاب‌واره تبدیل می‌شود و یک آذرگوی را تشکیل می‌دهد که با عنوان شهاب‌سنگ شناخته می‌شود.

شهاب‌سنگ سقوط کرده درنزدیکی شهر مارکیسون استرالیا

  • رحیم نوذری
  • ۰
  • ۰

شاید شما کاشف بعدی پنج‌تایی اینشتین باشید!

شانس در خانه‌تان را زده است: شاید شما کاشف بعدی پنج‌تایی اینشتین باشید!
وب‌سایت علمی اسپیس‌وارپس پروژه‌ای را آغاز کرده که طی آن علاقه‌مندان می‎توانند به شناسایی پدیده‎های کمیاب عدسی‎های گرانشی در عکس‌هایی که پیش از این هرگز توسط انسان دیده نشده‌اند کمک کنند
اگر جسمی به مقدار کافی سنگین باشد، می‌تواند به عنوان پدیده‌ای که دانشمندان آن را «عدسی گرانشی» می‌نامند نور را خم کند. اما آیا با خود فکر کرده‌اید که ای‌کاش می‌شد خودتان یکی از این عدسی‌های گرانشی را کشف کنید؟
اگر چنین آرزویی دارید، شانس در خانه‌تان را زده است. یک وب‌سایت علمی به نام Zooniverse آغازگر پروژه‌ای شده که طی آن شما می‌توانید عدسی‌های گرانشی را در عکس‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ کانادا-فرانسه-هاوایی شناسایی کنید؛ عکس‌های که پیش از این هرگز توسط انسان دیده نشده‌اند.

  • رحیم نوذری