هوا فضا

تحقیق در سیاره ها

هوا فضا

تحقیق در سیاره ها

تحقیقات فضایی در ایران

  • ۰
  • ۰

منظومه شمسی شامل یک ستاره و هشت سیاره است که در مدار آن ستاره می چرخند. در مدار برخی از این سیاره ها ماه هایی نیز وجود دارد که در محور اطراف این سیاره ها می چرختد. ستاره مرکز منظومه شمسی، خورشید نام دارد.

باهوش کید - منظومه شمسی و سیارات آن


یک کمربند خرده سیاره ای هم در منظومه شمسی وجود دارد. هر چه سیاره ها به خورشید نزدیکتر باشند با سرعت بیشتری مدار خود را دور میزنند ، یعنی یکسال (یک دور به دور خورشید) برای سیارات نزدیکتر به خورشید کوتاهتر است.


این هشت سیاره و کمربند خرده سیاره ای (به ترتیب نزدیک بودن به خورشید) به این ترتیب است:

۱- عطارد (Mercury)

۲- زهره (Venus)

۳- زمین (Earth)

۴- مریخ (Mars)

۵- کمربند خرده سیاره ای (Asteroid belt)

۶- مشتری (Jupiter)

۷- زحل (Saturn)

۸- اورانوس (Uranus)

۹- نپتون (Neptune)

 

خورشید

خورشید ستاره ای است در وسط منظومه شمسی، که نزدیک به پنج بیلیون (میلیارد) سال عمر دارد. و در طول این پنج میلیارد سال همیشه درخشان بوده است. شعاع خورشید حدود (۱۰۴,۰۰۰,۰۰۰km) یکصد و چهار میلیون کیلومتر است. مواد تشکیل دهنده خورشید هیدروژن و هلیوم هستند.

عطارد

نزدیک ترین سیاره به خورشید است که در شعاع ۵۸ میلیون کیلومتری خورشید قرار دارد. این سیاره با سرعت ۴۸km/s (چهل و هشت کیلومتر در ثانیه) درحال حرکت است و در کمتر از ۸۸ روز یک دور به دور خورشید می چرخد ، یعنی در سیاره عطارد هر سال به اندازه ۸۸ روز زمینی است. عطارد سیاره ای کوچک و از جنس سنگ است. این سیاره دارای ماه نیست.

باهوش کید - منظومه شمسی و سیارات آن - عطارد

سیاره عطارد – نزدیکترین سیاره به خورشید

زهره

دومین سیاره منظومه شمسی و داغ ترین آنها است، مثل زمین دارای هسته آهنی است که توسط لایه ضخیم سیلیکاتی پوشیده شده است. هر سال زهره برابر با ۲۵۳ روز زمین است. دمای سطح سیاره زهره ۴۰۰ درجه سانتیگراد است. این سیاره دارای ماه نیست.

زمین

زمین سومین سیاره منظومه شمسی است. در حال حاضر سیاره زمین تنها سیاره است که بطور قطعی حیات در آن وجود دارد. ۷۵% از سطح سیاره زمین با آب پوشیده شده (اکثرا آب شور) . زمین دارای یک ماه است ، هسته درونی زمین غالبا از جنس آهن است و دمای آن در حدود ۶۶۰۰ درجه سانتیگراد میباشد.

باهوش کید - منظومه شمسی و سیارات آن - سیاره زمین

مریخ

چهارمین سیاره منظومه شمسی است. این سیاره را به نام سیاره سرخ می شناسند، چون در خاک سطح آن مقدار زیادی اکسید آهن وجود دارد. این سیاره دارای اتمسفر (جو) است که جنس آن از دی اکسید کربن می باشد. در این سیاره آتشفشان های بزرگی وجود دارد. و دو ماه به نام های دمیوس و فوبوس دارد.

مشتری

پنجمین سیاره و بزرگترین سیاره منظومه شمسی است، شعاع مدار چرخش این سیاره ۱۱ برابر بیشتر از مدار چرخش زمین به دور خورشید است. این سیاره دارای ۶۳ عدد ماه است . جرم مشتری ۳۱۸ برابر جرم زمین است، جرم این سیاره به تنهایی حدود دو و نیم برابر بقیه سیارات منظومه شمسی میباشد. نام چهار تا از بزرگترین ماه های سیاره مشتری ( Ganymede – Callisto – Io – Europa) میباشد.

زحل

ششمین سیاره منظومه شمسی است. این سیاره دارای گاز فراوان است و تقریبا اندازه ۶۰% مشتری است. یکی از خصوصیات نمایان این سیاره ، حلقه پهن اطراف آن است که تشخیص عکس این سیاره را برای افراد مبتدی نیز آسان می کند. حلقه سیاره زحل از خرده سیارات و قطعات ریز و درشت یخ تشکیل شده است. سیاره زحل دارای ۶۲ عدد ماه است. دو تا از قمر های بزرگ زحل ، تایتان و انسلادوس  Titan و  Enceladus ) نام دارند. تایتان بزرگترین قمر منظومه شمسی است و سایز آن از سیاره عطارد نیز یزرگتر است. قمر تایتان دارای اتمسفر نیز هست.

باهوش کید - منظومه شمسی و سیارات آن - زحل

سیاره زحل

اورانوس

اورانوس هفتمین سیاره منظومه شمسی است، سومین سیاره بزرگ منظومه شمسی نیز هست. این سیاره دارای جرم دوازده برابر زمین است و دارای ۲۷ قمر است که اکثر آنها از یخ هستند. قمر های معروف اورانوس، تاتیانا، آبرون، آمبریل، آریل و میراندا ( Titaniaو  Oberon و Umbriel و Ariel و Miranda ) هستند.

نپتون

سیاره نپتون هشتمین و آخرین سیاره منظومه شمسی است. این سیاره دورترین سیاره از خورشید است. کمی کوچکتر از اورانوس ولی جرم آن از اورانوس بیشتر است. دارای ۱۳ قمر شناخته شده است و سردترین سیاره منظومه شمسی (بدلیل فاصله بسیار زیاد تا خورشید) می باشد.

باهوش کید - منظومه شمسی و سیارات آن - نپتون

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی